W transporcie morskim realizuje się przede wszystkim przewóz towarów. Statki przeznaczone do transportu ładunków masowych mają ważny udział w przewozie towarów drogą morską. Masowcami można wieść prawie wszystko od soli i materiałów budowlanych do węgla. Statki te mają podzielone ładownie z hermetycznie zamykanymi lukami, które mają rozsuwane i podnoszone na boki pokrywy. Największym obecnie wykorzystywanym masowcem jest Berge Stahl. Został on zbudowany w 1986 roku przez stocznię Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej. Masowiec eksploatuje pochodząca z Norwegii firma Bergesen D.Y. ASA. Najważniejsze wymiary Berge Stahl to: wyporność- 364 768 ton, długość- 343m, szerokość-65m, zanurzenie-23m. Równie istotnym dla transportu morskiego typem statku jest chłodniowiec. Jednym z największych tego rodzaju jednostek jest Dole Chile. Został on zbudowany w 1999 przez Howaldtswerke – Deutsche Werft AG w Niemczech. Armatorem tej jednostki jest Lloyds TSB Maritime. Dole Chile każdorazowo może zabrać do 700 kontenerów chłodniowych lub 350 tys. kartonów bananów. Do najważniejszych wymiarów tego chłodniowca należą: wyporność- 30 145 ton, długość-205m, szerokość 32,2m, zanurzenie 10m.
Największy masowiec i chłodniowiec na świecie
[Głosów:0 Średnia:0/5]