Bardzo często wielu klientów dokonuje nieprzemyślanych zakupów pod wpływem nagłego impulsu. Kiedy ochłoną i radość z zakupu opadnie dochodzą do wniosku, że produkt który nabyli nie jest im w gruncie rzeczy do niczego potrzebny. W ich głowach pojawia się wtedy pytanie: „Czy można zwrócić towar, który tak pochopnie nabyłem? ”
Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników. Warto jednak orientować się w swoich prawach. Dotyczy do zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Po pierwsze, najważniejsze jest to, czy towar został nabyty w tradycyjnym sklepie czy też przez internet lub za pośrednictwem innego kanału sprzedaży wysyłkowej.
W przypadku zakupów dokonanych metodą tradycyjną, czyli w sklepie stacjonarnym o tym, czy można zwrócić towar decyduje tylko i wyłącznie sprzedawca bądź też dana sieć handlowa w przypadku zakupów w „sieciówce”. To sprzedawca samodzielnie ustala swoją politykę sprzedażową dotyczącą zwrotów. Może on dać konsumentom czas do namysłu i możliwość zwrotu towaru, jest to jednak wyłącznie jego dobra wola. Również wyłącznie od sprzedającego zależy to po jakim czasie towar będzie mógł zostać zwrócony.
Sprzedawca jest również uprawniony do ograniczenia prawa do zwrotu towaru jedynie do rzeczy nabytych po cenach regularnych, czyli ustanowić zasadę mówiącą o tym, że wszystkie towary nabyte po cenach promocyjnych nie podlegają zwrotowi. W takim wypadku wszystkie towary kupione na wszelkiego rodzaju przecenach nie podlegają zwrotowi. Przedsiębiorca lub sieć ma też prawo ustalić zasadę, wedle której zwracany towar można wymienić tylko na inny towar dostępny w danym sklepie.
Nikt jednak nie jest w stanie zmusić sprzedawcy do przyjęcia zwrotu pełnowartościowego towaru pozbawionego wad fabrycznych. Sprzedawca powinien poinformować jednak klienta o tym, czy można zwrócić towar w jego sklepie i na jakich zasadach może się to odbyć. Politykę sprzedażową może zmienić w dowolnej chwili, ale zmiany te mogą dotyczyć jedynie zakupów dokonanych po wprowadzeniu zmian, chyba że są to zmiany na korzyść klienta, który nabył towar.
W przypadku zakupów dokonywanych poza lokalem przedsiębiorcy, czyli za pośrednictwem internetu, drogą telefoniczną lub w trakcie spotkania z przedstawicielem handlowym, reguły dotyczące dokonywania zwrotów są ściśle określone. Zgodnie z artykułem 27 Ustawy o Prawach Konsumenta konsument ma czternaście dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny.
Widać więc że w takim przypadku prawo do zwrotu przysługuje klientowi z mocy prawa. Aby tego dokonać musi on we wskazanym powyżej terminie wysłać do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy zakupu towaru. Konsument jest wówczas zobowiązany do zwrotu towaru w stanie nienaruszonym, a przedsiębiorca do zwrotu pobranej należności. Artykuł ten mówi też o tym, że przedsiębiorca jest zobowiązany do poinformowania klienta o przysługującym mu prawie do zwrotu towaru.
Mogłoby wiec wydawać się, że odpowiedź na pytanie:
„Czy można zwrócić towar?”
jest prosta.
Jednak tak jak zawsze od reguły występują również wyjątki. Ustawa o Prawach Konsumenta nie obowiązuje w przypadkach, które zostaną wymienione poniżej. Pierwszy z nich dotyczy towarów nabytych poza siedzibą sprzedawcy o wartości mniejszej lub równej pięćdziesięciu złotych. Takich towarów nie będzie można zwrócić, chyba że sprzedawca dobrowolnie wyrazi na to zgodę. Drugi przypadek dotyczy towarów przygotowanych specjalnie dla konkretnego klienta na jego wyraźne zamówienie.
Zwrotów takich spersonalizowanych towarów sprzedawca nie musi przyjąć. Jednak tak jak we wszystkich pozostałych przypadkach może on to zrobić, jest to jedynie jego dobra wola. Jest to forma ochrony przedsiębiorcy. Rzeczy wysoce spersonalizowane ciężko jest sprzedać i gdyby sprzedawca musiał przyjąć zwrot najprawdopodobniej spowodowałoby to dla niego wyłącznie straty.
Kolejnym wyjątkiem jest zamówienie usługi, która zostanie wykonana przed upływem terminu czternastu dni na odstąpienie od umowy wynikającym z Ustawy o Prawach Konsumenta. Jest to całkowicie logiczne, wszak niewykonalnym jest aby rozmyślić się z wykonania usługi już po tym jak się z niej skorzysta.
Trzeba także pamiętać że opisane wyżej przypadki dotyczą jedynie zwrotów towarów pełnowartościowych, pozbawionych wad fabrycznych. W przypadku wykrycia przez konsumenta takiej wady może on skorzystać z przysługującego mu prawa do rękojmi bądź gwarancji. Sposób reklamacji wybiera w takim przypadku osoba, która nabyła niepełnowartościowy towar.
Jak widać odpowiedź na pytanie czy można zwrócić towar wcale nie jest prosta i zależy od szeregu czynników.